پاورپوینت بررسی معماری انبار شراب بودگاس وایسیوس اثر سانتیاگو کالاتراوا

تاریخ ایجاد 17/12/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 اسلاید بهمراه تصاویر و نقشه   قیمت: 3500 تومان     تعدادمشاهده  11


پاورپوینت بررسی معماری انبار شراب بودگاس وایسیوس اثر سانتیاگو کالاتراوا


     معرفی انبار شراب بودگاس وایسیوس
    موقعیت
    معمار انبار شراب بودگاس وایسیوس
    کانسپت
    فضاها
    کارخانه
    سازه
    نما
    متریال
    منابع

ساختمان را میتوان به عنوان یک عنصر کاملا ترکیب شده با لنداسکیپ اطراف و در عین حال به عنوان یک مجسمه ی مستقل که در یک محل خاص قرار گرفته است تصور و ادراک نمود.
گروه bodegas and babidas خواستار طراحی ساختمانی بود که به عنوان نشانه ای برای شراب معتبر جدید آن ,la roija alvaesa ,عمل نماید و در عین حال با برنامه ی جامع و دقیق فضاهای مورد نیاز برای درست کردن ,انبار نمودن و فروختن شراب سازگاری داشته باشد.
سایت ناهموار می باشد و اختلاف تراز اندازه گیری آن از بلندترین سطوح در شمال تا پست ترین آنها در جنوب ,به ده متر میرسد.حدود نیمی از سایت از تاکستان پوشیده شده است.
کالاتراوا در طراحی این ساختمان ,استراتژی حجم بخشی به سطوح سقف و دیوارها _مرزهای فیزیکی میان لند اسکیپ بیرون ساختمان و شراب سازی درون آن را اتخاز نموده است.به گونه ای که از طریق حرکت ایستای دیوار ها پیوستگی میان دو فضا بر قرار میشود. دو دیوار بتنی باربر به طول 196 متر که به فاصله ی 26 متر از هم قرار گرفته اند ,یک شکل سینوسی ,هم در پلان هم در نما ایجاد می کنند.
نمای جنوبی از تخته های باریک درخت سرو که به طور افقی نصب شده اند,و همچون ردیفی از بشکه های شراب در استخرها منعکس می شوند ,پوشیده شده است.
استخرها با سرامیک های شکسته سفید فرش شده اند و پل گرانیتی ساخته شده بر روی استخر ها,دسترسی به تاکستانها را تامین میکند.
کاربرد چارچوب آلمینیومی در سقف با چوب گرم بکار رفته در نما از نظر مصالح ,ایجاد کنترایت می کند و جلوه نور خورشید ایجاد یک تاثیر حرکتی در تضاد با پس زمینه آرام تاکستان ,باعث تاکید بر حجم سقف می کردد.
نمای شمالی ,از پانل های بتنی پیش ساخته دارای چند بازشوی کم عرض تشکیل یافته و نماهای شرقی و غربی از صفحات آلمینیومی آرایه دار(متشکل از خطوط ممتد)پوشییده شده است.
سقف که از یک سری تیر های چوبی چند لایه ساخته شده و به وسیله ی رخ بام سینوسی زیگزاگی دیوار های جانبی تقویت می شود,به عنوان عامل پیوستگی نماها عمل می کند.حاصل طرح یک موج سطحی با قاعده است که در امتداد محور طولی گسترش می یابد و سطوح محدب و مقعر را با هم ترکیب میکند.
پلان ساختمان جهت سازگاری با برنامه ی خطی فرایند شرابسازی,به شکل یک مربع مستطیل ساده ,در امتداد محور شرقی-غربی ,طراحی شده است..دو ورودی در نماهای جانبی این حالت طولی را تشدید میکند.
در مرکز ساختمان ,سقف محل بازدید کنندگان به صورت یک حجم پیوسته ی جلو آمده و بالکنی مشرف به محل شراب سازی و تاکستان ها تشکیل داده است.
 
فهرست مطالب
    معرفی انبار شراب بودگاس وایسیوس
    موقعیت
    معمار انبار شراب بودگاس وایسیوس
    کانسپت
    فضاها
    کارخانه
    سازه
    نما
    متریال
    منابع
 
بخشی از متن
انبار شراب بودگاس وایسیوس (Bodegas Ysios) در سال ۲۰۰۱ میلادی، توسط معمار توانایی اسپانیایی الاصل، سانتیاگو کالاتراوا، طراحی و به گروه دونک بودگاس (Domecq Bodegas) تحویل داده شد. ساخت این انبار شراب، منجر به ایجاد سازه‌های پیشرویی در کارخانه شراب سازی ریوجا که با نام بودگاس (Bodegas) شناخته می‌شود نیز شد. این ساختمان سوای کاربری اصلی خود به عنوان مکانی برای انبار کردن شراب‌های تولیدی کارخانجات گروه دونک بودگاس، به عنوان محلی برای تولید، آزمایش و فروش شراب مرغوب این گروه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
 
 
معرفی انبار شراب بودگاس وایسیوس اثر سانتیاگو کالاتراوا
 
نام انبار شراب بودگاس وایسیوس برگرفته از نام خدای مصری اوسیریس و همسر او، الهه باروری، ایسیس است که در افسانه‌ها، از آنها با عنوان پدید آوردندگان شراب یاد می‌شود. این انبار شراب عظیم در یک تاکستان ۱۲۰ هکتاری واقع در لا ریوجا آلاوسا ساخته شده است. در طراحی انبار شراب بودگاس وایسیوس، شاهد کانال‌هایی هستیم که اطراف این سازه را احاطه کردند و علاوه بر شباهتشان به رودهایی مملو از شراب، رود نیل را نیز به ذهن هر بیننده‌ای تداعی می‌کنند.
موقعیت:
 
موقعیت انبار شراب بودگاس وایسیوس اثر سانتیاگو کالاتراوا
 
انبار شراب بودگاس وایسیوس، توسط “سیرا دو کانتابریا” احاطه شده است که خرد اقلیم محافظت شده‌ای را برای پرورش انگور  ایجاد می‌کند. لاگوردیا آلاوا در استان جنوبی آلاوا در اسپانیا واقع گردیده است. سیرا د کانتابریا از تاکستان‌های این خرد اقلیم، در برابر نفوذ خلیج باسکی محافظت میکند. نقش این محدوده، با قله‌هایی که  به راحتی می‌توان گفت دارای ارتفاعی بیش از ۱۳۰۰ متر هستند، به عنوان یک مانع اقلیمی، بسیار مهم است. علاوه بر این، ارتفاع آنها، منطقه تاکستان را از بادهای سرد و مرطوب شمال غربی در امان می‌دارد، در حالی که جهت گیری تاکستان، در کوهپایه که دامنه های ملایم آن با شیب پلکانی رودخانه ایبرو درهم تنیده شده‌اند، استفاده از نور خورشید را به حداکثر می‌رساند. تقریبا نیمی از این زمین‌ها تحت تصرف به بودگاس وایسیوس است و به کشت انگور اختصاص دارد. با این حال ۶۴ کیلومتر از ویتوریا نیز در اختیار اقلیم خودمختار باسک است.
کانسپت:
 
کانسپت انبار شراب بودگاس وایسیوس
 
گروه بودگاس وایسیوس وای ببیداس (Ysios Bodegas y Bebidas) در نظر داشت، ساختمان نمادینی بسازند که تمامی توجهات را به سمت سرزمین شراب آلاواسا جذب کند و در عین حال فضاهای لازم برای ساخت، ذخیره و فروش شراب را در خود جای دهد. بنابرین انبار شراب بودگاس وایسیوس، در عین تلفیق کامل با عناصر چشم‌انداز پیرامون خود، به عنوان یک تندیس مستقل خاص، با نمای حجمی دیوارها و عرشه خود، از طریق جنبش‌های “استاتیک”، جریان مداومی را بین فضای بیرونی و داخلی، ایجاد می‌نماید. پوشش سرداب، عنصر اساسی در طراحی این پروژه است. مصالح مورد استفاده در نمای بیرونی این سرداب شامل آلومینیوم طبیعی است که به سبب تلفیق با گرمای چوب، باعث بهبود ویژگی‌های داینامیک ساختمان می‌گردد.
تاکستان‌هایی که انبار شراب بودگاس وایسیوس در میانه آن‌ها ساخته شده است، فضایی بالغ بر ۷۲۰۰۰ متر مربع را اشغال می‌کنند و از این مقدار، ۱۵ هزار و ۳۸۴ مترمربع آن، شهرسازی شده و ۸ هزار متر مربع آن نیز توسط کف این سازه اشغال گردیده است. طراحی صورت گرفته برای انبار شراب بودگاس وایسیوس منطبق با زمین ناهموار آن است. به طوری که ارتفاع سازه در ضلع جنوبی آن، ۱۰ متر بالاتر از ضلع جنوبی آن است. با این حال همپوشانی صفحات به کار گرفته شده در سطوح مختلف منجر شده است که تشخیص این شیب تند در نگاه اول کمی دشوار باشد.
 
فضاهای انبار شراب بودگاس وایسیوس کالاتراوا
 
وجود استخرهایی در قسمت جلو انبار شراب بودگاس وایسیوس و پلی بر روی آنها، منجر به شکل‌گیری یک مدخل و ورودی ساده در مرکز نما می‌شود. این ورودی دارای دربی چوبین است که نام کارخانه شراب سازی بر روی آن به چشم می‌خورد. در این قسمت از ورودی، سقف در یک حجم ممتد به سمت جلو، پیش آمده است که  همانند بالکنی مشرف به تاکستان به نظر می‌‌رسد و تداعی‌گر نوعی حس تسلط بر این اراضی است.
کارخانه:
این ساختمان یک عمارت طویل است که زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع را به منظور جای دادن خطوط تولید شراب، اشغال می‌کند. در این ساختمان، انگورها انگورها از طریق یکی از ورودی‌های جانبی، جمع‌آوری شده و در بشکه‌ها ذخیره می‌شوند تا برای فروش بعدی،  کاملا کهنه شده و جا افتاده باشند. در دو طبقه مختلف، منطقه پردازش قرار دارد که به دنبال آن، بخش نمایش واقع شده است، این بخش، خود از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه اول، اتاق مزه، فروشگاه و بخش اداری و در طبقه دوم سالن چند منظوره قرار دارد. کارخانه فرآوری دارای مخازن تخمیر ۲۲.۷۰۰ لیتری و مخازن افقی برای تثبیت سرد، نمونه‌گیری و بشکه‌هایی برای ذخیره سازی با ظرفیت ۴۰۰۰ واحد است.
سازه:
انبار شراب بودگاس وایسیوس بر اساس یک طرح مستطیلی ساده، در امتداد محور شرقی-غربی ساخته شده است تا بتواند برنامه فرآوری و تولید خطی شراب را در خود جای دهد. دو دیوار باربر با طول ۱۹۶ متر، که مرزهای این سازه را تشکیل می‌دهند، با بتن و در فاصله ۲۶ متری هم ساخته شده‌اند. استراتژی معمار، ارائه یک سازه حجمی، چه از لحاظ پوشش و چه از لحاظ دیوار بود که این استراتژی در هر دو مورد رعایت گردیده است.
نما:
نمای انبار شراب بودگاس وایسیوس از تخته‌های چوبی روکش‌داری ساخته شده است که به عنوان نمای این سازه نیز به کار برده شده‌اند. نتیجه، ایجاد یک سطح مواج است که سطوح مقعر و محدب را در محور طولی با هم ترکیب می‌کند. تیرهایی چوبی که از پشت بام حمایت می‌کنند نیز خود توسط دیوارهای باربر پشتیبانی می‌شوند. با توجه به خطی بودن سازه، در هر دو انتهای ساختمان و در دیوارهای جانبی، دو ورودی تعبیه شده است.
متریال:
دیوارهای اصلی نمای جنوبی نمای انبار شراب بودگاس وایسیوس که همانند سایر دیوارها از بتن ساخته شده‌اند، با تخته‌های چوبی به دست آمده از درخت سدر که به صورت افقی قرار گرفته‌اند، مزین شده‌اند. در این قسمت تخته‌های شیب‌داری نیز به چشم می‌خورد که شیشه بالای ورودی اصلی را هر چه بیشتر نمایان می‌سازند. تیرهای افقی به طور خاص و با توجه به نوسان دیوارها، طراحی شده‌اند. استخرهای آب در اطراف کارخانه شراب سازی با خرده سرامیک‌های سفیدی تزیین شده است که در اغلب آثار کالاتراوا، نظیر شهر هنر و علوم والنسیا و یا برج ارتباطاتی مونتجوییک بارسلونا نیز به چشم می‌خورد.
سقف با پانل‌های آلومینیومی پوشیده شده است که کنتراست دقیقی را با چوب نمای خارجی ایجاد می‌کند. اثر نور خورشید بر روی پوشش، موجب تشدید این کنتراست می‌شود و اثر جنبش و پویایی را در مقایسه با آرامش کوهستان و کارخانه شرابسازی به وجود می‌آورد. در بخش پشتی شمال ساختمان نیز پانلهای بتونی پیش ساخته ، با دریچه‌ها و پنجره‌های اندک و کوچک به کار گرفته شده‌اند. شکل پوشش نیز همانند نمای جنوبی است. نماهای جانبی، شرقی و غربی نیز مزین به ورق‌های آلومینیومی موج دار هستند.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی معماری ,انبار شراب بودگاس ,وایسیوس اثر سانتیاگو کالاتراوا ,معرفی انبار شراب بودگاس وایسیوس ,موقعیت ,معمار انبار شراب بودگاس وایسیوس ,کانسپت ,فضاها ,کارخانه ,سازه ,نما ,متریال , , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری کارخانه واکس جانسون اثر لوید رایت
پاورپوینت بررسی نمونه های موردی مجتمعها و مراکز تجاری
پاورپوینت بررسی مجتمع تجاری میلاد نور تهران
پاورپوینت بررسی مرکز خرید لنگ هام هنک کنگ
پاورپوینت مرکز خرید ارگ تجریش - مجتمع تجاری ارگ سنتر
پاورپوینت بررسی ضوابط و استاندادهای طراحی مرکز تجاری - معماری مجتمع تجارى ضوابط
پاورپوینت سیتی سنتر وین اتریش
پاورپوینت بررسی معماری صنعتی در ایران و کارخانه چای سازی ابریشمی
پاورپوینت بررسی بناهای تجاری بهمراه ضوابط واستانداردها حاکم بر فضاهای تجاری
پاورپوینت بررسی معماری بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری کارخانه کاغذ سازی بورگو
پاورپوینت بررسی مرکز حجاب خانه صدف-طرح بازسازی اثر مهندسان مشاور آبار
پاورپوینت بررسی ساختمان تجاری الگانس در نایروبی، کنیا
پاورپوینت بررسی ساختمان تجاری مسکونی لوبانگو در آنگولا
پاورپوینت بررسی مقایسه سیتی سنتر دیره و بازار وکیل شیراز
تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تفریحی الماس شرق مشهد
پاورپوینت بررسی مراکز تجاری و بازارهای مهم شهر مشهد
پاورپوینت بررسی طرح بازسازی فروشگاه کیف و کفش کالو
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه تجاری سایه روشن
پاورپوینت بررسی معماری فروشگاه شالی شاپ