پاورپوینت بررسی معماری بازارهای ایرانی
اغلب بازارهای ایران به صورت خطی شکل گرفتهاند و با اهمیتترین مسیر با
حجرههای اطرافش، راسته اصلی بازار قلمداد میشوند و در امتداد راسته اصلی،
اصناف و مشاغل معتبر قرار میگرفتند.
توسعه و گسترش بازار در معابر و مسیرهای فرعی موجب به وجود آمدن راستههای
فرعی میشدند. فراوانی راستههای فرعی به رونق فعالیتهای اقتصادی بستگی
داشت. اغلب، هر راسته فرعی مختص یک صنف مشخص بوده است.
دالان معمولاً در بازارهای سنتی عملکرد ارتباطی بین راستههای بازار با یک
فضای معماری را داشته است. حجره (دکان)، کاروانسرا، تیمچه و قیصریه نیز از
فضاهای معماری بازار به شمار میروند.و....
فهرست مطالب
بخش اول : توضیحات کلی در مورد بازار
معنای واژه بازار
فلسفه ایجاد رسته در بازار
نقش بازار در جامعه
بازارچه
فراموشی دکان های ایوان دار
بازارچه د روستا و شهرهای کوچک
بازار در شهرهای بزرگ
تشعب بازار
بخش دوم : عناصر مختلف بازار
1- راسته بازار
2-رسته بازار
3- دالان
4- سرا یا خان
5- خانباز
6- تیمچه
7- قیصریه
8- دکان
بخش سوم : معرفی و بررسی چند بازار مشهور ایرانی
سرای زیبای مشیر در شیراز ( 8 اسلاید)
بازار وکیل شهر شیراز شاهکار دوران زندیه ( 9 اسلاید )
مجموعه گنجعلی خان کرمان ( 11 اسلاید )
قیصریه اصفهان ( 13 اسلاید )
قیصریه لار( 12 اسلاید )
بازار کرمان ( 5 اسلاید )
بازار تبریز ( 12 اسلاید )
بازار قم ( 10 اسلاید )
-بازرگان و سوداگر ایرانی باید در جایی مقام داشته باشد که خریدار بتواند
به اسانی کالای او را با انچه دیگران عرضه می دارند مقایسه کند و وضع
استثنایی و انحصاری ان باعث فریب و غبض نشود .
-پدید امدن رسته و گرد اوری کالاهای مشابه در دکانهای نزدیک به هم و در یک
بازار با تیم و سرا معلول همین نظام خاص پیشه وری و سوداگری ایرانی است که
برخلاف نقاط دیگر جهان به خریدار فرصت می دهد تا خواسته و کالای مورد نظر
خود را به ارزانترین بها و به نحو دلخواه بی عیب و متناسب با اقتصاد
خانواده خود تهیه کند بی انکه مانند امروز ناچار باشد برای خریداری چیزی
صدها مغازه را که هریک اقلا پانصد متر باهم فاصله دارد سر بزند .
-بازارهای بزرگ هر یک به نام کالای ویژه ای که در ان عرضه میشد یا
صنعتگرانی که در ان کار می کردند معروف بود .مانند بازار اهنگران بازار
مسگران بازار کره پنیر فروشان بازار قند ریزان بازار نقشبندان بازار قندی
سازان و امثال ان و بازارهای منشعب از چهارسوها و بازارچه های اختصاصی
محلات به خرید و فروش خوار و بار و میدانچه ها به سبزی و تره بار اختصاص
داشت.
-تشعب بازار دلایل مختلفی داشته است.بعضی بازارها مثل گنجعلی خان کرمان و
بازار اصفهان بازار وکیل شیراز با طرح اصلی ساخته شده اند.همینطور اغلب
قیصریه ها .اما بازاری مثل بازار تهران به تدریج ساخته شده است.
-راسته ها مسیرهای اصلی بازارها هستند که یا موازی هم (مثل تهران)و یا
متقاطع بوده اند.وقتی دو راسته اصلی همدیگر را قطع می کردند چهار سو یا
چهار سوق بوجود می امده و معمولا سر ان را پخ می کرده اند.
-در بازار اصفهان و سایر شهرهای سنتی ایران به فضاهای سرپوشیدهی وسیعی که
دارای ساختمان دو طبقه و گاهی سه طبقه میباشد تیمچه اطلاق میگردد.
-سه نوع تیمچه در اصفهان قابل تشخیص است:
اول تیمچه هایی که ساختمان دو طبقهی مسقف داشته و به شکل مربع و یا مستطیلی است مانند تیمچه ی عتیقه فروشان؛
دوم تیمچه ی دو طبقه ی بدون سقف مانند تیمچه ی ملک؛
سوم تیمچه های یک طبقه ی با سقف یا بدون سقف مانند تیمچه ی حاج کریم پوستی.
بخش های مختلف این پاورپوینت کامل 138 اسلایدی :
بخش اول : توضیحات کلی در مورد بازار
بخش دوم : آشنایی با عناصر مختلف بازار
بخش سوم : معرفی و بررسی چند بازار مشهور ایرانی
و......