پروژه مرمت و احیا خانه رجائی در مشهد مشخصات اثر: منزل مسکونی رجایی در داخل کوچة پرتو و بعد از گذر از یک پیچ در مسیر راه باریک قرار گرفته است . بنا دارای یک ورودی می باشد که از کوچة پرتو ( سرشور 20 ) باز می گردد . درب ورودی آهنی بوده و در سالهای اخیر تعویض شده است. بعد از ورود از درب اصلی اول نمای اصلی و بزرگ خانه که متقارن می باشد دیده می شود. همراه با حوض و 3 باغچه بزرگ که در داخل حیاط قرار دارند. حیاط کفپوشهایی آجری به صورت مربع و لوزی دارد که رنگ سیمان خاکستری دارند و به نام آجر قداقی معروف هستند. مسافحت کل حیاط تقریباً 800 مترمربع است. در سمت راست ورودی ( ضلع غربی بنا ) یک ساختمان دو طبقه وجود دارد که در حدود 30 سال پیش ساخته شده است. این خانه دارای پنجره های چوبی بزرگی می باشد که 2 یا 3 لت هستند و در داخل هم چند اتاق به همراه آشپزخانه و سرویسها وجود دارد. در ضلع شرقی بنا نیز دستشویی هایی برای مسافرین احداث شده است و در کنار آن نیز یک اتاق کوچک جهت نگهبانی و سرایداری وجود دارد. نمای اصلی بنا دارای گچکاری می باشد که رنگ آمیزی زیبایی شده است. در بالای نما نیز قرنیز زیبایی با آجر کاری به چشم می خورد که برای حفاظت از نما و شستگی آن به وسیلة باران و … احداث شده است. در داخل بنای اصل 2 پلکان در 2 طرف ارتباط با طبقة بالا را فراهم می آورند، در طبقة همکف یک حوضخانه و دو اتاق در 2 طرف آن به چشم می خورد که در پشت یکی از آنها مطبخ قرار دارد و در پشت اتاق دیگر انباری می باشد. در طبقة بالا نیز چندین اتاق تو در تو و همچنین راه پله پشت بام قرار گرفته اند. برون گرایی شاید از بزرگ ترین و قدیمی ترین مشخصه های معماری گذشته ایران که آن را دیگر مکتب ها به ویژه معماری غربی متمایز می سازد پدیده درون گرایی است . این ویژگی که یا به دلیل وضع جغرافیایی خاص بسیاری از مناطق ایران یعنی خشکی، بادهای مختلف ، شن های روان و.... که امکان ساخت بناهای برون گرا نبود، وجود داشته است و یا اینکه به خاطر عدم امنیت و با توجه به امنیت و نیز محرومیت یک معماری درو گرا شده است، چنان وسیع بوده است که به عنوان یک اصل انکارناپذیر رعایت شده است. اگر پذیرفته شود که اهمیت فرهنگی – اجتماعی و به عبارتی موضوع اعتقادی این پدیده به مرور زمان بر درجه امنیتی آن اولویت پیدا کرده و این امر بیشتر در حوزه عمومی و سکونتی رایج شده است نباید نادیده گرفت که در آثار معماری نظیر مساجد و متعلقات آن و نیز کوشک و باغ توجه به معماری برون گرا هم وجود داشته است. و..... موقعیت طبیعی اثر: محله های مشهوری 1- محله سرشور 2- محله سراب 3- محله چهارباغ 4- محله نوقان 5- محله خیابان سفلی (بالا خیابان) خانه های ساخته شده در این محله ها موقعیت فعلی اثر تاریخچه و وجه تسمیه اثر: نوع و توضیحات مالکیت اثر مشخصات اثر: توضیحات مربوط به معماری دوره پهلوی برون گرایی شکل گیری معماری دوره پهلوی شناخت، مواد و مصالح تزیینات چرخش جهت پنجره ها اقدامات انجام شده در مورد حریم : نوع بهره برداری ازاثر ( قبلی ، فعلی ، پیشنهادی ) : ویژگی اثر : توضیح تعمیرات گذشته اثر : ـشرح وضعیت موجود، خطر پذیری و آسیبهای وارده : توضیحات ضروری و اختصاص اثر : توضیح دخل و تصرفات انجام شده و مشهود در اثر: منابع و مآخذ گذارش : سایت پلان موقعیت بنا درنقشه شهر مشهد عکس ازبازارسرشور و داخل کوچه پلان طبقه همکف پلان طبقه اول نما برش نمای ازبنا مسکونی رجائی که درحال حا ضر مهمانسرا نمای از گچبری های بکار رفته در بنا گچبری داخل بنا نمای از گچبری بیرون طبقه همکف آسیب شناسی خرپشته بام راهرو حیاط درو پنجره های خارجی ناودانی آشپز خانه لابی قسمت الحاقی ناودانی روی دیوار بیرونی راهروها_اتاق رخ بام_تزئینات نمای بیرونی
|
کلمات کلیدی مرتبط: پروژه مرمت و احیا ,خانه رجائی در مشهد , محله های مشهوری ,خانه های ساخته شده ,موقعیت فعلی اثر ,تاریخچه و وجه تسمیه اثر: , نوع و توضیحات ,مالکیت اثر ,مشخصات اثر: ,توضیحات مربوط ,معماری دوره پهلوی ,برون گرایی ,شکل گیری ,معماری دوره پهلوی ,شناخت، مواد و مصالح ,تزیینات ,چرخش جهت پنجره ها ,اق,
|
|
|